Nachtelijke taferelen: melatonine

Bijgewerkt op: okt 25




Zweden – ik mijmer zittend op het hout van de steiger in de intense stilte en het perfecte duister. Zweden, waar het ’s nachts nog donker mag zijn. Alleen de sterren stralen hun licht.

De kracht van het licht van de maan doet mij denken aan de inmiddels spierwitte led straatlampverlichting in Zwolle. En hoe ik de eerste weken na plaatsing van de nieuwe straatverlichting steeds voelde dat na een lange avondwandeling met de dogs ik anders thuis kwam. Gespannen. Overbelicht. Net als andere steden heeft Zwolle gekozen voor duurzaam, energie- en kostenbesparend. Ik begrijp dat de tijden dat we nog bouwden op de stand van de zon en de windrichting voorbij zijn. Maar zou het niet heel verstandig zijn om de infrastructuur de biochemie van ons menszijn te laten dienen in plaats van andersom?

Het donkerte regelt o.a. onze biochemie door o.a. het hormoon melatonine. Dat is het meest bekend om zijn slaapbevorderende werking en je slaap-waakritme. Minder bekend is dat dit hormoon je bioritme regelt en andere hormoongestuurde lichaamsfuncties. Het een ontstekingsremmer is. En een antioxidant.

Melatonine maakt je lichaam zelf aan als het donker invalt. Tenminste, als je genoeg eiwitrijke voeding eet van vis, eieren, vlees en bonen.

Melatonine helpt je ’s nachts herstellen en daaronder valt ook de groei van kinderen. Suppletie kan worden ingezet bij o.a. depressie, hart- en vaatziekten, zwangerschapsvergiftiging en zelfs ook bij COVID-19. Melatonine is ook de voorloper van oxytocine. Als vrouwen moeilijk tot ontsluiting komen tijdens de bevalling zou men melatonine kunnen toedienen om oxytocine te verhogen. En dat bevalt beter, kan ik je vertellen!

En aan alle ouders wiens baby’s/jonge kinderen in- en doorslaapproblemen hebben en daarmee jullie ook: begin eens met het uitklikken van alle nachtlampjes en versiersels. Zet blauwlichtfilters op alle pads, tabs, laptops en de tv. En natuurlijk slapen jullie met z’n allen in één bed of staat het bedje van jullie kindje tegen dat van jullie aan. Waarom? Daar kom ik op een latere post op terug.

PS: Dokter nooit in je eentje met wat voor suppletie dan ook, gezien de interactie met medicatie en suppletie onderling. Supplementen maken onderdeel uit van een voedingstherapie in het geheel van je gezondheid, dat door een professionele therapeut op je lijf is geschreven.

Gezonde groet uit Zweden

#kPNI #VoedingalsPreventieenMedicijn #Prosit! #OpjeGezondheid #Zwolle #Zweden #cortisol #melatonine #straatverlichting #slaapkindjeslaap

1 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven